söndag 15 maj 2011

Rabarberpaj premiär

I år har jag ett alldeles eget litet land i min lilla trädgård där det växer rabarber, vilket är lycka för mig! Nu i helgen avnjöts vår första hemmagjorda rabarberpaj med årets första jordgubbar i och oj vad gott det var. En klick vaniljkesella till det och det blev kanon! Nu hoppas jag att rarbarberståndet som hämtades i grannkolonilotten tar sig bra och får blir till många pajer och till chuteny och saft i sommar.

Foto: Anhebeja
Pajerna gjordes som bilden visar i små Höganäs skålar som är mina nya favoriter. De funkar att diska i maskin, frysa, ha i mikro och ugn. Alltså de går att ha till allt. Min används flitigt till frukost yoghurten, smakportionerna till lille J och en nya favorit är portionspajer. Nytt användningsområde kanske blir frysa glass i frysen. Som sagt, kanon bra! Själva pajen var ett nytt recept för i år och hämtades ur favorit bakboken A Pieace of cake av Leila Lindholm. HÄR hittar ni receptet (jag hoppade över syltad ingefära).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar